پنج خوراکی مفید برای دیابت


 

دیابت یکی از مهمترین عوامل مرگ زودرس در جوامع مختلف بر طبق تحقیق سازمان بهداشت جهانی ابتلا به بیماری دیابت است.
شایع ترین فرم دیابت، دیابت نوع ۲ است که در بسیاری از موارد فاقد علامت است. این نوع دیابت بیشتر در سنین بالاتر بروز می کند. علائم دیابت بیشتر زمانی ظاهر می شوند که قند خون به بیشتر از ۲۵۰ تا ۳۰۰ رسیده باشد. عطش فراوان، ادرار زیاد، خستگی و تاری دید از جمله علائم دیابت نوع ۲ است. شیوه نادرست زندگی از دلایل اصلی افزایش شیوع بیماری دیابت است و تغییرات رفتاری در جامعه باعث روند افزایش شیوع بیماری دیابت در کشور شده است.
مهمترین زمینه دیابت ژنتیک است که آمار ۸۰ درصدی را به خود اختصاص داده است. افزایش سن و زندگی شهر نشینی فاقد تحرک و نیز مصرف غذاهای پرکالری حاوی چربی های صنعتی از جمله عواملی اند که می توانند فرد را به عارضه دیابت مستعد کنند، اگرچه نمی توان از نقش چاقی غافل شد، استفاده از سیگار و دخانیات و نیز سابقه دیابت بارداری و غیر طبیعی بودن چربی خون از جمله مواردی هستند که زمینه ابتلا به دیابت را در فرد ایجاد می کنند.
در این مقاله می خواهیم ۵ خوراکی که برای کنترل بیماری دیابت مفید هستند را معرفی کنیم. این ۵ خوراکی عبارتند از: روغن زیتون، کلم و سبزیجاتف دارچینف ماهی ساردین، و چای سبز


۵ خوردنی مفید برای کنترل دیابت

– روغن زیتون خالص
خواص روغن زیتون از گذشته تا به امروز تایید شده است اما در صورتی که این روغن خالص و میزان فرآوری آن کمتر باشد، خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی آن حفظ می*شود. روغن زیتون علاوه بر این که چاشنی خوبی برای غذا است، همچنین گزینه خوبی در میان روغن*ها به عنوان اسیدچرب غیراشباع برای افراد دیابتی است. مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده در وعده*های غذایی به کنترل سطح قندخون کمک می*کند و مقاومت در برابر انسولین را کاهش می*دهد. روغن زیتون را می*توان در سالاد، ماست و خوراکی*های مختلف استفاده کرد. به رغم این خواص، روغن زیتون خالص در هر گرم ۹ کالری دارد که به همین دلیل باید در مصرف آن دقت کرد.
– کلم و سبزیجات
کلم، اسفناج از مواد غذایی مغذی و در عین حال کم کالری هستند که قندخون را به هیچ عنوان بالا نمی*برند. این سبزیجات همچنین حاوی لوتئین و زیکسانتین هستند که برای تقویت بیناییِ بیماران دیابتی مفیدند.
– دارچین
اغلب تحقیقات نشان داده دارچین پاسخگویی بدن به انسولین را بهتر کرده و سطح گلوکز خون را در بیماران دیابت نوع دوم تنظیم می*کند. در یک مطالعه منتشر شده در مجله «مراقبت دیابت» مصرف ۴۰ روزه دارچین در بیماران نوع دوم دیابت،* ۱۸ تا ۲۹ درصد گلوکز خون را کاهش می*دهد و هیچ گونه عوارضی ندارد. از دارچین می*توان در چای، وعده صبحانه و قبل از تنوری کردن سیب زمینی شیرین با پاشیدن مقداری از این ادویه روی آن استفاده کرد.
– ماهی ساردین
این ماهی منبعی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که سطح لیپوپروتئین از نوع اچ دی ال (از بین برنده کلسترول بد) را افزایش می*دهد و همچنین سطح تری گلیسیرید را در افراد دیابتی کاهش می*دهد. ماهی*های روغنی بهترین منابع امگا ۳ هستند و ماهی ساردین در مقایسه با ماهی*های دیگر سطح جیوه کمتری دارد.
– چای سبز
خواص درمانی چای سبز حداقل سه برابر چای معمولی است و سطح گلوکز،* تری گلیسیرید و کلسترول خون را به دلیل آنتی اکسیدانی که دارد، کاهش می*دهد و به دنبال آن از آسیب کلیه که در بیماران دیابتی شایع است، *جلوگیری می*کند. اضافه کردن مقداری لیمو به چای سبز، خواص آنتی اکسیدانی آن را افزایش می*دهد.
صرف بیش از حد مواد غذایی به ویژه اقلام غذایی پُرچرب و شیرین و نوشیدنی*های پرکالری به همراه سبک زندگی از جمله علل اصلی چاقی و در نهایت ابتلا به دیابت به خصوص دیابت نوع ۲ هستند، گفت: به منظور پیشگیری هر چه بیشتر از بروز دیابت، لازم است تغذیه سالم را همراه، کاهش مصرف چربی، شکر و شیرینی و نمک و افزایش مصرف میوه و سبزی و داشتن فعالیت بدنی داشته باشیم.

 

 


پنج خوراکی مفید برای دیابت

تله مدیسین ، همراه سلامت ، بهترین پزشکان

لینک های مهم

اخبار سایت

راه اندازی وب سایت همکاران سامانه همراه سلامت

وب سایت همراه سلامت افتتاح گردید. امید است با همراهی شما عزیزان قدم های بزرگ آینده را محکم تر برداریم.