توده های خوش خیم پستان


 

گاهی اوقات خانم ها با توده هایی در داخل سینه مواجه میشوند که شاید همه ی اون ها سرطانی نباشند . 
پیشنهاد میکنیم قبل از نگران شدن به پزشک مراجعه کنید و از بی خطر بودن انها مطمئن بشید . 

توده های خوش خیم و شایع به چند دسته تقسیم میشوند 
فیبرو آدنوم ها
کیست ها و بیماری فیبرو کیستیک پستان
توده های ناشی از التهاب و عفونت
نکروز چربی


فیبروآدنوم 

شايعترين تومور خوش خيم پستان است. بيشتر از بافت فيبروزه تشكيل شده و سفت و مشخص و لغزنده است. زماني رشدش متوقف ميشود كه قطر آن به ۲ تا ۳ سانتي متر برسد، در طول زمان ممکن است این توده ها در سایز اولیه خود باقی بمانند و یا حتی کوچک تر شوند. اما احتمال بزرگ تر شدن سایز این توده ها در طول زمان (به ویژه در دوران شیر دهی و بارداری) وجود دارد. این توده ها ممکن است دوطرفه (در هر دو سینه) باشد و گاهی تعداد آن ها به چند عدد در هر سینه می رسد. این توده*ها بدون درد و متحرک است و واکنش التهابی ایجاد نمی*کند، منجر به فرورفتگی پوست یا برگشت نوک پستان نمی شود. تا کنون راهی مطمئن و قطعی برای جلوگیری از بروز این نوع از توده های خوش خیم پستانی معرفی نشده است. در مواردی بر اساس سن بیمار، سایز توده، سرعت رشد توده و مشخصات رادیولوژیک آن لازم است توده از پستان خارج شود. البته تقریبا در تمام موارد لازم است حد اقل با یکی از روش های نمونه برداری از ماهیت آن اطمینان حاصل کرد. در این صورتی که جراحی انجام نشود و توده در پستان باقی بماند، انجام معاینات دوره ای مرتب توسط پزشک، و نیز بررسی های رادیولوژیک که معمولا سونوگرافی است ولی می تواند در مواردی ماموگرافی و یا حتی ام-آر-آی (MRI) باشد برای پیگیری این توده ها لازم است.

کیست و بیماری فیبروکیستیک 
اگر مبتلا به بیماری فیبروکیستیک پستان هستید، ممکن است توده در سینه ها ناشی از کیست (کیسه های پر از مایع) یا تورم لوبول سینه (غدد تولید شیر) باشد.
کیست*هایی که سبب ایجاد سینه*های فیبروکیستیک می*شوند در حقیقت خوش*خیم هستند. اندازه کیست*های پستان ممکن است تغییر کند، اما توده*ها خوش*خیم هستند. بسیاری از کیست*ها بی ضرر هستند اما هر زنی باید در مورد کیست*ها در بدنِ خود مراقب باشد.
علائم شایع سینه فیبروکیستیک کیست*های پستانی متورم و دردناک قبل و در حین قاعدگی است. این باعث ایجاد فشار و در نتیجه احساس پُری، درد مبهم، و افزایش حساسیت یا احساس سوزش می*شود.
به خانمهای مبتلا به این مشکل اطمینان داده می شود که مشکلی وجود ندارد و این یک عارضه عادی و قابل درمان است .

توده های ناشی از التهاب و عفونت (ماستیت)

عفونتهاي پستان از دیگر مشكلات شايع اين عضو در بين زنان است . توده های التهابی بر اثر عواملی نظیر عفونت ایجاد می شوند. التهاب ایجاد شده در بافت پستان سبب می شود توده یا سفت شدگی در سینه لمس شود و علائم فرورفتگی سینه همانند سرطان سینه را همراه دارد .
ماستیت در دوران شیردهی 
التهاب و عفونت پستان در دوران شیردهی شایع تر است. عفونت پستان در مادران شیرده باعث احساس خستگی و بدحالی در آنها می شود که باعث می شود مادر به نوزاد خود دیگر شیر ندهد، اما باید گفت که می توان شیردهی به نوزاد را در طی ماستیت نیز ادامه داد.
از علل ماستیت دوران شیردهی میتوان به بسته شدن مجرای شیردر پستان و ورود باکتری به پستان
اشاره کرد . 
در هر صورت مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی معمولا خیلی در درمان ماستیت موثرند و باعث بهبود بیماری در مدت زمان کوتاهی میشوند .

نکروز چربی
اغلب در سینه*های بزرگ بر اثر وارد آمدن ضربه، نسوج چربی آسیب دیده و به صورت توده ای بدون درد احساس می*شود. این ضایعه نیاز به درمان خاصی ندارد و اغلب خود به خود از بین می*رود اما در بعضی موارد چون با ضایعه بدخیم از نظر ظاهری قابل افتراق نیست، نیاز به نمونه*برداری و خارج کردن دارد. باید توجه داشت هر توده*ای که بعد از ضربه ایجاد می*شود، نکروز چربی نیست. گاهی ضربه عاملی برای دقت بیشتر خانم*ها به سینه و کشف توده*هایی می*شود که از قبل وجود داشته اما به دلیل اینکه درد نداشته از نظر پنهان مانده*اند بنابراین توده*هایی که بعد از ضربه کشف می*شوند، باید تحت بررسی کامل قرار گیرند.
با تشکر،
گروه علمی "همراه سلامت"

 


توده های خوش خیم پستان

تله مدیسین ، همراه سلامت ، بهترین پزشکان

لینک های مهم

اخبار سایت

راه اندازی وب سایت همکاران سامانه همراه سلامت

وب سایت همراه سلامت افتتاح گردید. امید است با همراهی شما عزیزان قدم های بزرگ آینده را محکم تر برداریم.