نارسایی کلیه

نارسایی کلیه زمانی اتفاق می افتد که کلیه ها نتوانند به طور صحیح عمل کنند و این به معنی کاهش شدید عملکرد کلیه است .



 کلیه ها  وظایفی مانند کمک به حفظ تعادل مواد معدنی مانند ( کلسیم، سدیم و پتاسیم )، حفظ تعادل اسید و باز خون، دفع مواد زائد محلول در آب از بدن را به عهده دارند.
نارسایی  کلیه زمانی اتفاق می افتد که کلیه ها نتوانند به طور صحیح عمل کنند و این به معنی کاهش شدید عملکرد کلیه است .

اکثر افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند، در ظاهر افراد سالمی به نظر می رسند. اما در برخی موارد افرادی که دچار بیماری هایی مانند فشار خون و یا دیابت هستند، بیشتر در معرض مشکلات کلیوی قرار می گیرند. متاسفانه دیابت و فشار خون بالا، دو دلیل عمده ی بیماری های كلیوی هستند .
پس افرادی که فشار خون  و یا دیابت دارند، صرف نظر از این که مشکل کلیه دارند یا ندارند، حتما باید عملکرد کلیه را به طور دوره ای بررسی کنند.
عدم مصرف بی رویه مسکن ها ،   نظیر ایپوبروفن در حفظ سلامت کلیه ها بسیار مهم است . همچنین بیماری های مزمن کلیوی با مصرف نابجای داروهای مسکن مانند آسپیرین و ایبوپروفن تشدید می شود .


مهم ترین علائم نارسایی‌های کلیوی
مهم‌ترین علائم نارسایی‌های کلیوی را می توان بی‌حالی، ضعف، خستگی، تورم زیر پلک و صورت،خارش بدن، تورم اندام‌ها، بی‌اشتهایی، کم‌خونی، کاهش محسوس حجم ادرار و وجود خون در ادرار دانست.

عوامل اصلی آسیب به کلیه ها
•    نوشیدن کم آب
•    پربودن مثانه برای مدت طولانی
•    مصرف بیش از حد سدیم
•    مصرف بیش از حد مسکن ها
•    مصرف بیش از حد پروتئین
•    مصرف الکل

بیماران کلیوی بهتر است میوه های کم پتاسیم مانند سیب، نارنگی، لیمو، گریپ‌فروت، گیلاس، توت‌فرنگی، هلو، آناناس، هندوانه، تمشک و زغال‌اخته استفاده کنند.


روش های موثر برای مراقبت از کلیه ها
۱. یک برنامه کاهش وزن تنظیم کنید.
به خاطر داشته باشید که اضافه وزن بسیار زیاد باعث پایین آوردن عملکرد کلیه ها می شود. شاخص توده بدنتان  (BMI) را اندازه بگیرید و آنرا با وزن سالمتان مقایسه کنید. مراقب رژیم غذاییتان باشید و منظم ورزش کنید. باید کاری کنید که ورزش جزئی از برنامه زندگیتان درآید. منظور از ورزش فقط پیاده روی، دویدن یا تمرین با وزنه نیست، حتی باغبانی، کارهای خانه داری، بالا و پایین رفتن از پله ها یا بازی کردن با بچه ها هم نوعی فعالیت فیزیکی به حساب می آید.
۲.  مراقب کلسترولتان باشید.
کلسترول بالا همیشه با بیماری قلبی، سکته و بیماری های کلیوی همراه است. به همین دلیل است که کنترل سطح کلسترول خونتان برای سلامت شما ضروری است. سعی کنید یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و مصرف داروهایی که پزشک برایتان تجویز می کند را رعایت کنید.
۳. سیگار را ترک کنید.
سیگار کشیدن یا استفاده از سایر دخانیات یکی از عوامل مهم در بیماری های کلیوی مزمن می باشد.
پس همین امروز سیگارتان را ترک کنید تا خطر ابتلا به نارسایی های کلیوی را در خودتان پایین بیاورید. علاوه بر این سیگار ضربان قلب و فشار خونتان را هم بالا می برد. درست است که ترک کردن سیگار کار سختی است اما اگر می خواهید از سلامتیتان مراقبت کنید، هیچ انتخاب دیگری ندارید.
۴. آب بدنتان را تامین کنید.
خیلی افراد دچار کم آبی مزمن هستند. نوشیدن مقدار کافی آب اهمیت بسیار زیادی دارد مخصوصاً درگرمای تابستان. کسانیکه دچار سنگ کلیه هستند یا در گذشته سنگ کلیه داشته اند، باید برای تامین آب بدنشان برنامه درستی داشته باشند. البته باید مراقب باشید بیش از اندازه هم آب مصرف نکنید. درصورت نیاز با پزشک خود مشورت کنید.
۵. یک رژیم غذایی متوازن داشته باشید.
یک رژیم غذایی پرکربوهیدرات کنترل دیابت را سخت تر می کند. موادغذایی پر کربوهیدرات عبارتند از نان، پاستا، حبوبات، سیب زمینی، برنج و سیریال. مصرف زیاد نمک هم با فشارخون ارتباط مستقیم دارد. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های کلیوی به مصرف زیاد نمک حساس هستند، بدنشان ورم کرده و فشارخونشان هم بالا می رود. علاوه بر این، همیشه به خاطر داشته باشید که رژیم های غذایی پرچربی نیز می تواند موجب تصلب شریان شود که یکی از بزرگترین عوامل بیماری های کلیوی است.
۶. از مصرف برخی داروهای خاص و مواد مضر خودداری کنید.
برخی داروهای متداول موجود در داروخانه ها مثل داروهای ضدالتهاب غیراستیروئیدی (مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم) می تواند موجب ناراحتی های کلیوی جدی شود. گاهی اوقات برخی داروها (مثل آنتی بیوتیک ها) برای افرادیکه ناراحتی کلیوی دارند باید با دوز متفاوتی تجویز شود. حتی برخی گیاهان و مکمل ها می تواند به کلیه ها ضرر برساند.
۷. برای کنترل دیابت خود اقدام کنید.
دیابت یکی از متداولترین عوامل بیماری کلیه ای است. اینجاست که عملکرد کلیه ها تا جایی پیش می رود که نیاز به درمان جایگزین کردن کلیه می شود. این درمان شامل دیالیز یا پیوند می شود.
اگر به دقت قند خونتان را تحت کنترل داشته باشید بهتر می توانید از بروز بیماری شریان های کوچک خون  که بیماری شریانی میکرو نامیده می شود جلوگیری کنید. این اختلال معمولاً همراه با کمبود پروتئین در ادرار همراه است و در آخر منجر به آسیب کلیوی دیابتی می شود.
۸. فشارخونتان را کنترل کنید.
فشارخون دومین عامل متداول بیماری های کلیوی است. خیلی اوقات فشارخون بالا موجب حمله های قلبی، نارسایی قلبی، سکته یا بیماری کلیوی هم می شود. برای جلوگیری از ضعیف شدن عملکرد کلیه ها و مراقبت از مغز و قلبتان باید بطور مداوم فشارخونتان را تحت کنترل داشته باشید.

 

مطالب فوق توسط پزشکان و گروه علمی همراه سلامت بررسی و تایید شده است . همراه سلامت سامانه مراقبت شخصی برای تمام مردم ایران می باشد .شما میتوانید با مراجعه به بخش های مورد نظر کافه سلامت پرسش های هود را مطرح کنید یا نظریات و تجربیات خود را در اختیار دیگران بگذارید . سامانه همراه سلامت برای کاربران خود امکان مشاوره آنلاین با پزشکان و سایر متخصصین حوزه سلامت را فراهم کرده است . جهت اطلاع بیشتر به وب سایت مشاور آنلاین مراجعه فرمایید.

همراه سلامت, همکار سلامت, پزشک آنلاین, بهترین پزشکان, نوزاد, تله مدیسین,چربی خون, تری گلیسرید, کلسترول, چربی خون, قند خون, کلیه , مجاری ادراری, نارسایی کلیه, دیالیز


نارسایی کلیه

همراه سلامت, همکار سلامت, پزشک آنلاین, بهترین پزشکان, نوزاد, تله مدیسین,چربی خون, تری گلیسرید, کلسترول, چربی خون, قند خون, کلیه , مجاری ادراری, نارسایی کلیه, دیالیز

لینک های مهم

اخبار سایت

راه اندازی وب سایت همکاران سامانه همراه سلامت

وب سایت همراه سلامت افتتاح گردید. امید است با همراهی شما عزیزان قدم های بزرگ آینده را محکم تر برداریم.