تیروئید و مشکلات آن

تیروئید یک غده شبیه بال پروانه است که جلوی گردن قرار گرفته است. غده تیروئید از ید موجود در غذاها، هورمون تیروئید را تولید میکند که سرعت متابولیسم را کنترل میکند (متابولیسم سیستمی است که توسط آن بدن از انرژی اش استفاده میکند). عملکرد تیروئید توسط غده هیپوفیز که در مغز جای دارد، تنظیم می شود، یعنی میزان تولید هورمون تیروئید توسط غده هیپوفیز کنترل می گردد.


هورمون TSH که به وسیله سلول‌های هیپوفیز قدامی ترشح  می‌شود در کنترل عملکرد تیروئید نقش محوری داشته و مفیدترین نشانگر فیزیولوژیک فعالیت هورمون تیروئید است.
حدود یک تا 2 درصد علل مشکلات باروری و کم شدن قدرت باروری زنان مربوط به مشکلات غدد از جمله غده تیروئید است. اختلالات غده تیروئید در مردان نیز در سنین بلوغ سبب کوتاهی قد یا تاخیر بلوغ و در جوانی سبب ناتوانی های جنسی می شود اما به طور کلی شیوع آن در مردان بسیار کمتر از زنان است.
پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم):
وقتی تیروئید بیش از اندازه فعالیت کند و هورمون زیادی تولید کند گفته می شود که فرد مبتلا به پرکاری تیروئید می باشد.

علائم و نشانه های پر کاری تیروئید چیست؟

1.    افزایش تعداد ضربان قلب

2.    افزایش خفیف فشار خون

3.    تحریک پذیر بودن

4.    افزایش تعریق

5.    ضعف عضلات به خصوص در ناحیه شانه، لگن و ران ها

6.    لرزش دستها

7.    کاهش وزن علی رغم اشتهای خوب

8.    ریزش مو

9.    جدا شدن ناخن از بستر

10.    تورم نوک انگشتان

11.    تغییر در ضخامت پوست

12.    افزایش حرکات دستگاه گوارش

13.    گواتر یا بزرگی تیروئید

14.    کاهش تعداد دفعات قاعدگی یا کاهش حجم خونریزی

15.    برجسته شدن چشم ها

نکات تغذیه ای در پرکاری تیروئید:
یک راهکار برای کاهش میزان ید دریافتی کاهش میزان نمک دریافتی است.  شما می بایست میزان ید دریافتی روزانه خود را کنترل کنید. برخی از مواد غذایی که محتوای ید آنها بالا است عبارتند از:

_غذاهای دریایی
_تخم مرغ
_محصولات لبنی
_ گیاهانی که در خاک های غنی از ید رشد می کنند.
_نمک های دریایی و نمک های ید دار
_مولتی ویتامین هایی که حاوی ید هستند.

. کم کاری تیروئید  (هیپوتیروئیدیسم)

کم کاری تیروئید به حالتی اطلاق می شود که غده تیروئید شما مقادیر کافی از هورمونهایی مهم و خاص را تولید نکند. زنان به ویژه زنان بالای 50 سال بیشتر احتمال دارد که به کم کاری تیروئید مبتلا گردند. کم کاری تیروئید تعادل طبیعی واکنشهای شیمیایی بدنتان را مختل می کند . کم کاری تیروئید در مراحل اولیه اش به ندرت سبب ظهور علایم بیماری می شود ولی در اغلب مواقع، کم کاری تیروئید درمان نشده می تواند سبب ایجاد پاره ای از مشکلات در سلامت تان گردد از جمله: چاقی، درد مفصل، ناباروری و بیماری قلبی.
علائم کم کاری تیروئید:
•    خستگی و فرسودگی
•    کندی حرکات و تنبل شدن
•    مشکل در تمرکز و فعالیتهای مغزی
•    افزایش وزن بدون علت مشخص
•    پوست خشک خشن و خارش دار
•    خشک شدن، خشن شدن و نازک شدن موها
•    احساس سرما مخصوصا در انتهای دست و پا
•    یبوست
•    گرفتگی عضلانی
•    افزایش تعداد و میزان خونریزی ماهیانه
•    ناباروری و یا سقط جنین

نکات تغذیه ای در کم کاری تیرویید :
•    پرهیز از مصرف مواد غذایی گواتروژن شامل انواع کلم، شلغم، روغن گلزا ( کانولا ) ، بادام زمینی، ارزن و سویا
•    از نمک در پایان پخت غذا استفاده کنید، زیرا در غیر این صورت ید موجود در نمک هنگام برداشتن درب ظرف غذا، همراه با بخار خارج می شود. در این صورت شما میزان ید کمتری از آن چه که انتظار می رود دریافت خواهید کرد. در ضمن نمک یددار را نباید در شیشه های شفاف و در معرض نور نگهداری کرد.
•    استفاده از منابع غنی از آهن مانند جگر، گوشت قرمز و غلات غنی شده با آهن
•    خوراکی های ید دار بیشتر باید مصرف شود مثل ماهی دریائی

تاثیر کاهش وزن در کم کاری تیروئید
کم کردن وزن کمک زیادی به پیشگیری از کم کاری تیروئید می کند. این مسأله یک واقعیتی است که افراد چاق مستعد بیماری هایی هستند که به سبک زندگی و تغذیه وابسته است مثل کم کاری تیروئید. همچنین این بیماری  متابولیسم بدن را کند می کند بنابراین کم کاری تیروئید عاملی برای افزایش وزن می شود. به علاوه افزایش وزن، بدن را مستعد بیماری هایی مثل دیابت و پرفشاری خون می کند. داشتن رژیم غذایی دارای ید کافی به همراه ورزش می تواند زندگی بدون کم کاری تیروئید را برایتان به ارمغان آورد.

 

مطالب فوق توسط پزشکان و گروه علمی همراه سلامت بررسی و تایید شده است . همراه سلامت سامانه مراقبت شخصی برای تمام مردم ایران می باشد .شما میتوانید با مراجعه به بخش های مورد نظر کافه سلامت پرسش های هود را مطرح کنید یا نظریات و تجربیات خود را در اختیار دیگران بگذارید . سامانه همراه سلامت برای کاربران خود امکان مشاوره آنلاین با پزشکان و سایر متخصصین حوزه سلامت را فراهم کرده است . جهت اطلاع بیشتر به وب سایت مشاور آنلاین مراجعه فرمایید.

 

 

سوء مصرف مواد, همراه سلامت, همکار سلامت, بهترین پزشکان, پزشک آنلاین, تله مدیسین, بهترین پزشک, غده هیپوفیز, غده تیروئید,  گواتر , هورمون,  متابولیسم


تیروئید و مشکلات آن

لینک های مهم

اخبار سایت

راه اندازی وب سایت همکاران سامانه همراه سلامت

وب سایت همراه سلامت افتتاح گردید. امید است با همراهی شما عزیزان قدم های بزرگ آینده را محکم تر برداریم.