کمبود کلسیم

علائم کمبود کلسیم در بدن


کمبود کلسیم
کلسیم از مهمترین عناصر موجود در بدن است. به طور تقریبی 90 درصد کلسیم موجود در بدن در دندان‌ها و استخوان‌ها ذخیره می‌شود. البته علاوه بر سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، بسیاری دیگر از فعالیت‌های بدن نیز به وجود مقدار کافی کلسیم وابسته است. کلسیم درهدایت جریان الکتریکی عصب و عضله در محل سیناپس نقش دارد و همچنین در انعقاد خون نیز موثر است . بنابراین کاملا مشخص است کمبود کلسیم می‌تواند چه عوارضی ایجاد کند؛ در شرایطی که بدن با کمبود کلسیم روبه‌رو باشد برای انجام فعالیت‌های خود کلسیم مورد نظر را از استخوان‌ها و دندان‌ها تامین می‌کند. به همین دلیل هم بتدریج سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها به خطر می‌افتد.
بیشتر کلسیم دریافتی بدن صرف رشد و استحکام استخوان‌ها می‌شود. این در حالی است که بخشی از کلسیم دریافتی صرف عملکرد مناسب بدن در تنظیم فشار خون، انقباض ماهیچه‌ها و ارسال سیگنال‌های عصبی می‌شود.

علائم کمبود کلسیم :
شکنندگی استخوان ها
گرفتگی عضلات
فشارخون بالا
مشکلات دندانی
پوست خشک، ناخن های شکننده
موهای ناسالم
درد مفاصل و استخوان درد
دردهای قاعدگی
بی خوابی

نیاز به کلسیم در زمانهای مختلف متفاوت است. به طور مثال در دوران کودکی و در خانمهای باردار نیاز به کلسیم به نسبت بیشتر می شود.
برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا دریافت کلسیم باید از سنین پایین مناسب باشد. مراحل پوکی استخوان حدوداً از سن سی سالگی شروع می شود و حجم استخوان از این سن دیگر بیشتر نمی شود پس باید با مصرف کافی کلسیم و جلوگیری از کمبود کلسیم در سنین پایین، ایجاد پوکی استخوان در سنین بالا را به تأخیر انداخت.

منابع کلسیم
انواع لبنیات غنی ترین و بهترین منبع کلسیم هستند و کلسیم موجود در آنها براحتی جذب می‌شود؛ هر لیوان شیر 300 میلیگرم کلسیم دارد که تقریباً یک سوم نیاز روزانه ما را تأمین می‌کند. ماست ، پنیر و بستنی هم چون از شیر تهیه می‌شوند کلسیم قابل توجهی دارند. ماهی نیز منبع خوبی برای کلسیم است ماهیهایی چون ماهی آزاد ، ماهی تن و ساردین مقدار مناسبی کلسیم دارند.

بیشتر سبزیجات سبز رنگ کلسیم زیادی دارند؛ اسفناج ، کلم ، کلم بروکلی ، جعفری. بادام هم کلسیم زیادی دارد که با کشمش و انجیر و خرمای خشک ، میان وعده‌هایی مناسب و مقوی هستند. جالب است بدانید که گوشتها و میوه‌ها کلسیم زیادی ندارند. برای تأمین کلسیم روزانه ، حداقل 2 لیوان لبنیات مانند ماست لازم دارید به علاوه باید از سبزیجات و حبوباتی که کلسیم قابل توجهی دارند نیز بیشتر استفاده کنید .

دریافت کلسیم مورد نیاز بدن کاملا ضروری است. بنابراین سعی کنید به یکی از شیوه‌های گفته شده کلسیم مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

بازبینی و تصحیح توسط دکتر هومن محمودی www.drmahmoudiclinic.ir


مطالب فوق توسط پزشکان و گروه علمی همراه سلامت بررسی و تایید شده است . همراه سلامت سامانه مراقبت شخصی برای تمام مردم ایران می باشد .
شما میتوانید با مراجعه به بخش های مورد نظر کافه سلامت پرسش های هود را مطرح کنید یا نظریات و تجربیات خود را در اختیار دیگران بگذارید . 
سامانه همراه سلامت برای کاربران خود امکان مشاوره آنلاین با پزشکان و سایر متخصصین حوزه سلامت را فراهم کرده است . جهت اطلاع بیشتر به وب سایت مشاور آنلاین مراجعه فرمایید

 

همراه سلامت, همکار سلامت, پزشک آنلاین, بهترین پزشکان, نوزاد, تله مدیسین, کمبود کلسیم, کلسیم

.


کمبود کلسیم

همراه سلامت, همکار سلامت, پزشک آنلاین, بهترین پزشکان, نوزاد, تله مدیسین, کمبود کلسیم, کلسیم

لینک های مهم

اخبار سایت

راه اندازی وب سایت همکاران سامانه همراه سلامت

وب سایت شرکت درنا چوب افتتاح گردید. امید است با همراهی شما عزیزان قدم های بزرگ آینده را محکم تر برداریم.