نگاهی به بیماری فاویسم

بیماری فاویسم چیست؟ علائم و عوامل ایجاد آن


کم‌خونی، اصلی‌ترین علامت فاویسم


 کم‌خونی مهمترین علامت فاویسم یا G6pd  است که بر اثر شکستن گلبول‌های قرمز خونی ایجاد می‌شود و به‌طور ناگهانی بروز می‌کند.

در فاویسم علامتدار پوست به رنگ زرد در می آید، ادرارتیره می شود، ملتحمه ی چشم  سفید یا زرد شده، احساس خستگی غیر طبیعی وجود دارد، و  نفس کم می‌آید، البته شدت و علائم این بیماری در افراد مختلف است. این علائم معمولا به طور ناگهانی یا 24 تا 48 ساعت پس از خوردن ماده اکسیدان بروز می‌کند. در نوع مزمن و شدید کمبود آنزیم G6PD ، علاوه بر علائم فوق، ممکن است  سنگ کیسه صفرا، بزرگی طحال، نارسایی کلیه، سلول‌های ناقص سفید خون و آب مروارید مشاهده شود. حملات کم‌خونی ناشی از فاویسم در کودکان و نوزادان بسیار خطرناک بوده و ممکن است کودک دچار آسیب مغزی شده و حتی جان خود را از دست دهد. در واقع کودکان مبتلا به فاویسم نسبت به سایر کودکان، 5/1 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به زردی هستند. در صورتی که این مشکل در بیماران برطرف نشود، فاویسم می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی شده و فرد به کما رفته و حتی مرگ اتفاق بیفتد. کم‌خونی ناشی از فاویسم اغلب بر اثر عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی یا مصرف داروهای خاصی چون آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهایی که برای درمان مالاریا استفاده می‌شود، آغاز می‌گردد و در مواردی هم خوردن باقلا و حتی بوییدن گرده‌های آن نیز می‌تواند علائم کم‌خونی را در فرد ایجاد کند.

برای این بیمارب درمان قطعی وجود ندارد و بهترین راه پیشگیری است.   حتی بوییدن گرده باقلا نیز می‌تواند باعث همولیز شدن گلبول‌های قرمز خون و کم‌خونی ناگهانی شود. پس از باقلا، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی از شایع‌ترین علل بروز همولیز گلبول‌ها به شمار می‌روند. از عفونت‌های معروف می‌توان به ویروس هپاتیت، التهاب ریه و باسیل حصبه اشاره کرد. برخی داروها نیز در بروز فاویسم نقش دارند که در این خصوص باید با پزشک مشورت کنید. ولی از معروف‌ترین این داروها می‌توان داروهایی را نام برد که برای مبارزه با مالاریا مصرف می‌شوند و نیز استفاده از برخی داروهای مسکن از قبیل آسپیرین می‌تواند علائم حساسیت‌زا در افراد فاقد آنزیم موردنظر ایجاد نماید.


بهترین درمان برای فاویسم، پیشگیری از بروز علائم آن و عدم مصرف و مواجهه با مواد همولیزکننده گلبول‌های قرمز خونی است. 


در مواردی که همولیز حاد خون رخ می‌دهد باید سریعا  تزریق خون انجام شده و در موارد نارسایی حاد کلیوی، به تجویز پزشک دیالیز انجام شود.


در برخی موارد هم به خاطر نابودی سلول‌های خونی، می‌توان طحال را خارج کرد.در ضمن در مواقع کم‌خونی می‌توانید از مکمل‌های اسید فولیک، ویتامین E و مکمل‌های آهن استفاده کرد که به بهبودی وضعیت بیمار کمک زیادی می‌کند.

در این میان واکسیناسیون علیه عوامل بیماری‌زای عفونی از قبیل هپاتیت A و B می‌تواند از بروز حملات ناشی از عفونت جلوگیری کند.

اگر جزو افرادی هستید که سابقه ابتلا به فاویسم در خانواده دارید، بهتر است پیش از وقوع علائم، آن را شناسایی کنید تا بتوانید مانع از بروز آنها شوید.

هرگز در محیط اطراف افراد مبتلا به فاویسم از حشره‌کش‌ها و نیز نفتالین استفاده نکنید.

مادران شیردهی که فرزندان مبتلا به فاویسم دارند، باید از خوردن باقلا، آسپیرین و هر نوع ماده‌ای که باعث بروز علائم آن بیماری می‌شود، اجتناب کنند، چرا که مواد آن از طریق شیر به کودک منتقل می‌شود. استفاده از ویتامین‌های C و k و داروی دیفن هیدرامین هم می‌تواند آغازگر علائم باشد. ولی به طور کلی، همان‌طور که گفتیم، بهترین درمان، آگاهی از مواردی است که حاوی مواد همولیزکننده خون بوده و علائم فاویسم را در فرد ایجاد می‌کند و بهتر است پیش از بروز هرگونه علائمی، از مصرف و مواجهه با آنها خودداری کنید. محققان در تلاش هستند تا با استفاده از مهندسی ژنتیک، عوامل ایجادکننده همولیز گلبول‌های خونی را از باقلا حذف کنند. این روش درآینده بخصوص در مناطقی که مستعد ابتلا به فاویسم هستند، بسیار حائز اهمیت است.

مطالب فوق توسط پزشکان و گروه علمی همراه سلامت بررسی و تایید شده است . همراه سلامت سامانه مراقبت شخصی برای تمام مردم ایران می باشد .
شما میتوانید با مراجعه به بخش های مورد نظر کافه سلامت پرسش های هود را مطرح کنید یا نظریات و تجربیات خود را در اختیار دیگران بگذارید .  
سامانه همراه سلامت برای کاربران خود امکان مشاوره آنلاین با پزشکان و سایر متخصصین حوزه سلامت را فراهم کرده است . جهت اطلاع بیشتر به وب سایت مشاور آنلاین مراجه فرمایید .





 


نگاهی به بیماری فاویسم

تله مدیسین,همراه سلامت,بهترین پزشکان,فاویسم,کم خونی,پزشکی از راه دور,همکار سلامت

لینک های مهم

اخبار سایت

راه اندازی وب سایت همکاران سامانه همراه سلامت

وب سایت همراه سلامت افتتاح گردید. امید است با همراهی شما عزیزان قدم های بزرگ آینده را محکم تر برداریم.