مديريت بيماري ديابت

مديريت بيماري ديابت , مديريت ديابت بارداري , فعاليت بدني مناسب بیماران دیابتی


مديريت بيماري ديابت
مديريت انواع بيماري ديابت بر چند محور استوار است. اصلاح روش زندگي و درمان هاي دارويي. در مديريت بيماري ديابت، حداقل ،يك تیم متشكل از پزشك، پرستار، مراقب سلامت،كارشناس تغذيه و خود بيمار فعاليت ميكنند. خودمراقبتي يكي از محورهاي مهم كنترل و پيشگيري از عوارض بيماري ديابت است.
 
مديريت ديابت بارداري
در مرحله اول بايد به زن مبتلا به ديابت بارداري رژیم غذايي مناسب داده شود و در ارتباط با رعايت آن بايد تاكيد شود.

 

مدیریت دیابت بارداری

  •   فعاليت بدني مناسب يكي ديگر از اصول درماني است و با توجه به شرايط زن باردار طراحي مي شود.بهترين فعاليت بدني براي زن باردار پياده روي است كه بايد حدود 11 دقيقه در روز باشد. شنا كاردن وانجام نرمش هاي سبك هم مناسب هستند.
  •   در صورتي كه به هر علتي زن باردار نبايد راه برود و يا قادر به راه رفتن نيست، مي تواناد از ورزش بالاتنه(تكان دادن ريتميك دست ها) حداقل ،500 بار در روز، سود برد.
  •   بسياري از زنان مبتلا به ديابت بارداري نيازي به دارودرماني ندارند. اما اگر با رعايت رژيم غذايي . فعاليت بدني مناسب، قند خون ها به حد مطلوب نرسيد از انسولين درماني كمك گرفته مي شود.
  •   اندازه گيري قند خون در منزل با گلوكومتر بر اساس دستور پزشك ضروري است و نتايج بايد به كارشناس مراقب سلامت و يا پزشك اطلاع داده شود تا بر اساس آن اقدامات لازم انجام پذيرد.
  •   معمولا" اندازه گيري قند خون در زمان هاي قبل از صبحانه و 2 ساعت بعد از مصرف غذا در وعده های اصلي توصيه مي شود. در بعضي از موارد قبل از خواب نيز چك مي گردد.
  •   سلامت جنين بايد بطور منظم بررسي شود.
  •   زن مبتلا به ديابت بارداري شانس بيشتري براي ابتلا به فشارخون بالا دارد. در نتيجه اندازه گيري فشارخون در هر ويزيت ضروري است.
  •   زن مبتلا به ديابت بارداري در موارد زير بايد به طورر اورژانس ويزيت شود:
  1.      كم شدن تحرك و يا عدم تحرك جنين
  2.       اختلال ديد
  3.     تشنگي بيش از حد
  4.  تهوع و استفراغ
  5.     هرگونه آب ريزش، لكه بيني و خونريزي واژينال

  
 

  •   اين بيماران بايد 6 هفته پس از زايمان (درآمدن از چله) از نظر قند خون و ابتلا به ديابت مورد بررسي قرار گيرند.
  •   زنان با سابقه ابتلا به ديابت باردار شانس بالايي براي ابتلا به ديابت آشكار در سال هاي بعد از زايمان دارند. براي پيشگيري از بروز ديابت بايد رژيم  غذايي سالم را رعايت كنند، وزن ايده آل داشته باشند وفعاليت بدني كافي انجام دهند.

 
فعاليت بدني 
انجام فعاليت بدني هر چند كم بهتر از عدم انجام آن است و مي تواند به سوختن كالري بيشتر كمك كند و موجاببهبود در وضعيت جسماني شود. بايد انجام فعاليت بدني بخشي از زندگي روزمره باشد.
نكات ايمني هنگام ورزش

  •   حتما از كفش و لباس مناسب استفاده شود.
  •   حتما مقادير كافي آب و مايعات بدون قند نوشيده شود.
  •   قند خون پيش و پس از ورزش اندازه گيري شود.
  •   5 تا 10 دقيقه در ابتدا و انتهاي هر جلسه ورزش به "گرم كاردن " و " سرد كاردن" بدن اختصاص داده شود.
  •   اگر قند خون پيش از ورزش كمتر از 100 ميلي گرم در دسي ليتر بود، حتما يك واحد كربوهيدرات ميل شود.
  •   اگر قند خون بيش از 300 ميلي گرم در دسي ليتر بود نبايد ورزش كرد.
  •   حتما مواد قندي با خود داشته باشد كه در صورت افت قند خون مصرف شود.
  •   هيچ گاه در حال گرسنگي به ورزش پرداخته نشود.
  •   پس از ورزش، پاها و بين انگشتان از نظر قرمزي و تاول بررسي شوند.
  • اصول برنامه ورزشي
  • در برنامه ورزشي بايد به 4 اصل توجه كرد:
  •   دفعات: حداقل 5 بار در هفته بايد ورزش كرد.
  •   شدت: شدت ورزش بايد طوري باشد كه به راحتي بتوان صحبت كرد.
  •      زمان: در افراد مبتدي بايد با 10-5 دقيقه در هر جلسه شروع و بتدريج زمان را افزايش داد
  •    نوع ورزش: ورزشي بايد انتخاب شود كه براي انجام دهنده لذت بخش باشد.  
  • پياده روي يكي از بهترين ورزش ها براي افراد ديابتي است. ورزش مناسب بیمار دیابتی

 


مديريت بيماري ديابت

همراه سلامت, همکار سلامت, پزشک آنلاین, بهترین پزشکان, نوزاد, تله مدیسین,چربی خون, فشار خون, دیابت,دیابت نوع دو, قند خون, دیابت بارداری, پانکراس

لینک های مهم

اخبار سایت

راه اندازی وب سایت همکاران سامانه همراه سلامت

وب سایت همراه سلامت افتتاح گردید. امید است با همراهی شما عزیزان قدم های بزرگ آینده را محکم تر برداریم.